Podręcznik został opracowany w taki sposób, aby mógł pełnić wiele istotnych funkcji.
• Zamieszczenie treści rozszerzających i wyróżnienie ich znakiem graficznym pozwala na elastyczny dobór materiału oraz indywidualizację procesu nauczania.
• Opisowy i klarowny sposób wprowadzania nowych treści daje szansę uzupełnienia wiadomości uczniom nieobecnym w szkole.
• Zilustrowanie opisu doświadczeń zdjęciami umożliwia omówienie ich przebiegu oraz wyniku,nawet wtedy, gdy przeprowadzenie eksperymentu w szkole jest niemożliwe (lub samodzielną pracę ucznia, gdy musi lekcję opuścić).
• Zdjęcia doświadczeń, które zostały przeprowadzone na lekcji, ułatwiają zapamiętanie obserwowanego efektu i przypominanie go w trakcie lekcji powtórzeniowej.
• Inne ilustracje zamieszczone w podręczniku mają nie tylko uatrakcyjnić korzystanie z niego, ale są również okazją do przekazania dodatkowych informacji, np. dla zainteresowanych uczniów.
• Podsumowania rozdziałów zawierają kompendium najważniejszych treści i powinny pełnić funkcję diagnostyczną podczas powtarzania materiału. Umiejętność wyjaśnienia i rozwinięcia haseł zawartych w podsumowaniu możestanowić kryterium stopnia przyswojenia wiedzy ze zrozumieniem.
• Na końcu każdego rozdziału zamieszczono po kilkanaście pytań o różnym stopniu trudności, które mogą być wykorzystywane w czasie lekcji powtórzeniowych oraz jako prace domowe.
• Zamieszczony na marginesach słowniczek zawiera wyjaśnienie pojęć, których znaczenie może być dla niektórych uczniów niezrozumiałe.
• Zawartość tabel i wykresów wykracza poza niezbędne minimum, co pozwala kształcić umiejętność wyszukiwania potrzebnych danych, a zainteresowanym uczniom umożliwia zdobycie dodatkowych informacji.
• Zadania doświadczalne, zatytułowane "Sprawdź, czy potrafisz", pozwalają w atrakcyjny sposób organizować lekcje utrwalające i powtórzeniowe. Odpowiednio opracowane arkusze pracy ucznia umożliwiają ocenę jego wiadomości i umiejętności.
Zakres materiału zawarty w podręcznikach z cyklu "Chemia. Kształcenie w zakresach: podstawowym i rozszerzonym" jest dostosowany do standardów wymagań egzaminacyjnych.
Podręczniki, cz. 1. i 2. z tego cyklu - są adresowane do uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z chemii na poziomie podstawowym, a podręcznik, cz. 3. stanowi rozszerzenie materiału i jest dla tych, którzy pragną zdawać egzamin na poziomie rozszerzonym.