Ćwiczenia polonistyczno-społeczne zawierają interesujące pomysły realizacji podstawy programowej w zakresie rozwijania umiejętności językowych i społecznych. Dzieci poznają strukturę języka, bogacą swoje słownictwo, uczą się wypowiadać na różne tematy. Szczególny nacisk położono na umiejętność opowiadania o swoich emocjach i uczuciach. Charakterystyczne jest bogactwo nietypowo zbudowanych ćwiczeń z zakresu ortografii, gramatyki i słowotwórstwa. Autorzy proponują np. bardzo ciekawy sposób wprowadzania części mowy – w klasie drugiej kładą nacisk na ich intuicyjne rozpoznawanie i różnicowanie, natomiast nazewnictwo wprowadzają w klasie trzeciej.Dzieci mogą też zmierzyć się z zadaniami pisarskimi – piszą pamiętnik, życzenia, list. Uczą się kultury słowa, zasad ortografii, interpunkcji – charakterystyczna jest duża liczba ćwiczeń wprowadzających, utrwalających i sprawdzających, ułożona i podana w atrakcyjnej, bliskiej współczesnemu dziecku formie. W ćwiczeniach są również zadania oznaczone domkiem – do wykonania w obecności rodziców czy opiekunów – polegające na wspólnym poszukiwaniu informacji, wykonywaniu projektu, rozmowie.Części ćwiczeń druga, trzecia i czwarta zostały tak skonstruowane, by poznanie każdej wartości zamknąć podsumowaniem zawartym w części „Czy już potrafisz…”. Są tam ćwiczenie gramatyczne, ortograficzne, pisarskie oraz sprawdzenie czytania ze zrozumieniem.Część czwartą kończy rozbudowane podsumowanie wiadomości i umiejętności z zakresów:- budowania krótkich wypowiedzi pisemnych (opis, opowiadanie, życzenia, adresowanie koperty),- ortografii (wyrazy z ż, rz, ó, u, ch, h, wielka litera, cząstka nie),- interpunkcji (znaki interpunkcyjne kończące zdania),- znajomości (intuicyjnej) prawidłowości charakteryzujących system języka (tworzenie rodziny wyrazów, wyrazy o znaczeniu do siebie przeciwnym, rozróżnianie części mowy – bez ich nazywania).